OM BILLY HEIL MANAGEMENT

ARTISTBOKNING
Billy Heil Management BHM har genom åren arbetat med en lång rad svenska artister och en del utländska. Vänd Dig med förtroende till BHM vid behov av soloartister eller band inom de flesta genrer.

BHM har ett kontinuerligt samarbete med
* Magnus Johansson
* Håkan Brinck

EVENT
BHM kan hjälpa Dig med Ditt event. Med erfarenhet från företagsevent och nöjeshändelser som t ex Ängelholms Jazzfestival och Mölltorpsfestivalen, har vi kunnande och kontakter att utföra små och stora events.
BHM har på uppdrag av Ängelholms kommun planerat och genomfört den traditionstyngda Ljusfesten år 2011 och 2012.

BHM kan också boka Din turné. Vi har bland annat bokat och genomfört Sveriges största julturné “I Juletid” årligen sedan 2003.

ÖVRIGT
Billy Heil kan anlitas till att skriva musik. Han har flera låtar utgivna på skiva och har varit list-etta på Svensktoppen. Likaledes har han gjort musik på uppdrag av reklambranschen, samt skrivit signaturer till TV.

Med fördel bokar man Billy Heil som föredragshållare eller kursledare.
Föredraget ”Musikens affärsmässiga sida” riktar in sig på det som verksamma musiker eller musikstuderande bör känna till gällande ekonomi. Kurserna i ljudteknik avser både hur man skruvar ljud, men också hur mixer, högtalare, kablar och annat är konstruerat.

BHM hyr ut ljud och ljus och har också en viss försäljning av ny och begagnad ljud- och ljusutrustning.

Billy Heil har också fungerat som regissör vid inspelning av musikvideo.
Tillsammans med NPP Photo Sweden AB produceras film, video och TV.
Se videon “I Wanna Come Home” nedan som Billy Heil har regisserat och klippt.
Videon är med Magnus Johansson och innehåller cameo-rollframträdanden av Östen Warnerbring, Anders Berglund, Jenny Öhlund, Mats Ronander och Lasse Brandeby.

KONTAKT
info@billyheil.se
Tfn 070-638 84 49

Om Billy Heil

Billy Heil (f. 1958) och är en svensk musiker och entreprenör inom underhållning och kultur. Han började vid 10 års ålder att spela trumpet och framträdde tidigt som solist vid lokala tillställningar runt om hemstaden Ängelholm. Billys musikintresse väcktes i unga år då han råkade se ett musikprogram på TV med en framträdande trombonist. Han kom in på Kommunala Musikskolan, men var tvungen att börja sin musikaliska bana på blockflöjt. Efter att blockflöjts-läraren Freddy Persson efter ett par terminer tillät Billy byta ut flöjten mot en trumpet rekryterades Billy till Östra Bjäre Musikkår, och så småningom även Båstads Ungdomsorkester och Klippans Musikkår. Samtidigt anlitades han mer och mer som solist i olika sammanhang och spelade exempelvis Haydens Trumpetkonsert och annan klassisk repertoar.

Efter Freddy Persson, följde i tur och ordning Stig Nordström, Bror Johansson, Arne Lamberth och Christer Wåhlstedt. Efter Kommunala Musikskolan vidtog ABF:s Särskilda Musikskola och så småningom Musiklinjen vid Sundsgårdens Folkhögskola.

Tillsammans med några skolkamrater bildade han under gymnasietiden rockbandet Yox, men det var på Sundsgården som Billy startade sin första egna orkester, 9-manna jazzrock-bandet Horn Ltd. Nästa projekt, Ear Force, lutade mer åt soul-hållet och innehöll förutom fullt komp och två vokalister, en blås-sektion bestående av fyra högfrekventa trumpeter med amerikanska bandet Chase som förebild.
Med Ear Force gjordes bl. a. TV-program i Sverige och Danmark, men man misslyckades med att skaffa sig ett skivkontrakt, vilket var ett av målen.

billybildSamtidigt hade Billy av en slump börjat spela el-bas. Efter en bild i en dagstidning där han råkade ha en bas hängande på sig, ringde bandledaren Bengt Stensson och meddelade att han tänkte starta ett nytt dansband där han tyckte att Billy skulle spela bas. Billy förklarade att han inte spelade bas, men detta viftades bort av Stensson som hänvisade till bilden i tidningen. Efter att ha lärt sig basklav samt ett hundratal låtar på rekordtid, skedde hans elbas-debut några veckor senare, midsommardagen 1980, i Häljarp utanför Landskrona.
Fortfarande spelade han trumpet, främst i storband såsom Slitvargarna, Engelholms Big Band och Malmö Storband.

Tillsammans med radiomannen Mats Nileskär och IM-produktion gav Billy, i början av 80-talet, ut en musiktidning, Funk, som behandlade svart musik av olika slag: soul, jazz, reggae, funk, blues, gospel och lite tidig rap och hip-hop.
På reklambyrån IM-produktion träffade han Åke Lindfors som några år senare, 1984, var med och bildade Candela. Tio år senare var Candela på topp, bl. a. med hjälp av en förstaplacering på Svensktoppen med När du ser på mig, skriven några år tidigare av Billy.
Första mötet med bandet hölls på pizzeria Capri på Östergatan i Ängelholm. Förutom Billy och Lindfors, fanns följande kommande Candela-medlemmar på plats: sångerskan Charlene Sheppard, saxofonisten och gitarristen Olle Jansson, klaviaturisten Jan Ove Nilsson, samt trumslagaren Pieter Johansson. (Lindfors hade från början en administrativ roll, och har aldrig spelat i Candela).

1985 sade Billy upp sig i ovan nämnde Stenssons band Silvermoons, och Candela hade sin premiärspelning i början på året på en färja mellan Trelleborg och Sassnitz. Målet var redan från början att bli ett heltids-band, men när detta började se ut att kunna realiseras, tvekade flera medlemmar över steget. Detta fick till följd att Billy slutade i sin egen orkester, och i stället började i heltidsbandet Dolbyz. Samtidigt leasade han ut Candela till tillförordnade kapellmästaren Mats Bengtsson, som drev bandet vidare i ny skepnad.

Billy spelade i Dolbyz från 1986 till 1988, då han istället började med Kitts från Emmaboda. Under denna tid lärde han sig mycket om hur man driver ett heltidsband och om dansbandsbranschen i stort.

1989 återvände han till Candela. Nu började ett målmedvetet arbete att föra bandet hela vägen upp i toppen. Den sista viktiga pusselbiten lades 1991 då sångerskan Jenny Öhlund enrollerades. Billy hade upptäckt Öhlund på en kabaré på Gymnasieskolan i Ängelholm. Han såg genast Öhlunds potential, men den första tiden var besvärlig, Billy fick kämpa för att övertyga bandet och bandets omgivning att inte leta vidare efter en annan sångerska eller återgå till den förra. Så småningom kände sig bandet bekvämt i den form det fått, varvid arbetet att övertyga resten av världen om Öhlunds och Candelas storhet tog vid. Billy kontaktade otaliga arrangörer, radiostationer, TV-kanaler, skivbolagsdirektörer, etc., men det var trögt i portgången. Det som fällde avgörandet, var den organisation runt orkestern som han hade byggt upp. Candela hade egen fotograf, egen stylist, egen sömmerska, egen bussmekaniker, m fl., plus inte minst: en “egen” reklambyrå i form av Brusquini Rekqlam i Ängelholm. Detta, plus att Jenny Öhlund i sin enklaste och mest okonstlade form var en sångerska av världsformat, gjorde att det bara var en tidsfråga innan Candela skulle slå igenom.

Slutligen nappade skivbolagsdirektören Bert Karlsson, och Candela skrev kontrakt med Mariann Grammofon. Men Karlsson ville göra Öhlund till en vanlig dansbandssångerska, något som Billy och kanske framför allt Öhlund själv ständigt fick värna sig mot. Inte ens när Jenny, mot Berts uttryckliga order, valde att sjunga Candelas cover på den kinky Madonna-låten Hanky Panky i första Bingolottoframträdandet i TV4, med stor succé som följd, insåg Bert Karlsson Öhlunds unika talang.

Efter att Candela hade vunnit en Grammis 1996 för Candelas Vita (för övrigt den första Grammis som Bert Karssons skivbolag Mariann dittills någonsin hade fått) och Jenny Öhlund hade aviserat sin avgång, beslutade sig även Billy för att sluta som aktiv musiker i bandet. Avslutningsvis ordnade han Öhlunds nya skivkontrakt, enligt hennes önskemål med Anderson Records. I övrigt drog sig Billy tillbaka och nöjde sig med en administrativ roll i bolagen bakom Candela. Dock syntes han i TV som gäst i det allra första Sen Kväll Med Luuk-programmet.

1997 inledde Billy ett samarbete med trumpetaren Magnus Johansson, som sedan många år känd som Sveriges säkraste förste trumpetare i diverse orkestrar i populärmusiksammanhang. Tillsammans har de arbetat på Johanssons solo-karriär, vilket på senare år har börjat ge rejäl frukt. Exempelvis är deras gemensamma projekt “I Juletid” numera Sveriges största julturné med närmare 60 konserter årligen.
I stallet Billy Heil Management återfinns också Håkan Brinck, en sann entertainer, sångare och skådespelare. Återkommande konsertproduktionen “Hyllning till Elvis Presley” tillsammans med S:t Mikael Gospel kör & orkester, har sedan premiären 2007 setts åtskilliga tusental personer.

Efter att ha ägnat första halvan av 2000-talet åt främst administrativa och tekniska uppgifter inom nöjesbranschen, återvände Billy 2006 till Candela. Siktet är inställt på att spela Candela-klassiker, för de som vill höra dem.
Cocktail-jazzbandet Billy Heil Quartet, som bildades redan i början av 80-talet, lever också vidare.
Ett solo-artistprojekt tar sin början 2008 med utgivningen av “När jag Vadrar Våra Stigar (Bjäre Halvö)”, Heils första singel under eget namn. Och den 7 april 2010 kommer fullCDn “Så Underbar Som Aldrig Någon Någonsin” med tolv egenkomponerade sånger av Billy Heil. Plattan är producerad av Marcos Ubeda och bland gästmusikerna märks Wojtek Goral, Magnus Johansson och Jojje Wadenius.